Helemaal zen aangekomen in Takayama! - Reisverslag uit Takayama, Japan van Maarten en Ilse Lamers - WaarBenJij.nu Helemaal zen aangekomen in Takayama! - Reisverslag uit Takayama, Japan van Maarten en Ilse Lamers - WaarBenJij.nu

Helemaal zen aangekomen in Takayama!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Ilse

11 September 2015 | Japan, Takayama

Hallo allemaal!!

Vandaag een wat langer verslag, ik heb namelijk gisteravond in de tempel wel al een verhaaltje geschreven dus nu doe ik die er van vandaag nog bij, dus zet je schrap en geniet met ons mee!!

10 september

Vanmorgen weer redelijk op tijd uitgecheckt. Toen Maarten zat te roken en ik de boodschappen deed, had hij nog bedacht dat we eigenlijk ook wel de grote bagage in een locker op het station achter konden laten. Dan hoefden we niet zoveel mee te sjouwen vandaag, top idee, dus nog even snel spulletjes omgepakt en toen vertrokken naar Kyoto station. Daar de koffer en backpack achtergelaten in een locker en toen bij de ticketbalie nog even gecheckt wat de beste route was naar Koyasan. Met dit plan toch weer een overstap minder hoeven nemen, en het ging toppie! De treinreis, cable car en busreis was al bijzonder! Omdat Koyasan op een berg ligt hadden we onderweg mooi uitzicht op het woud en leek het weer net of we de wolken ingingen…. Want (hoe kon het ook anders) het regende, dus het was bewolkt! Toch een hele mooie trip!

Boven aangekomen nog een stukje met de bus en toen waren we bij de tempel waar we vannacht verblijven. Omdat we pas om 15u in konden checken, hebben we alleen onze trolley achtergelaten en zijn we het dorpje ingegaan. Koyasan is de Japans meest vereerde boeddhistische plaats, zeg maar een boeddhistisch bedevaartsoort, er staan dus heel veel tempels waarvan je in 53 kunt overnachten. Één van de vele tempels op Koyasan is de Fudo-do hierin staan hele grote boeddhabeelden, met veel goud, mooi! Het symbool van de berg Koya is een rood/witte pagode waar we ook een kijkje bij hebben genomen. En tot slot zijn we bij de tempel Kongobu-ji geweest waar de grootste stenen - tempeltuin zich bevind van Japan.

Toen was het alweer tijd om te gaan inchecken. De monnik die ons rondleidde door de tempel sprak bijna geen woord Engels. Over de tempel opzich zijn we dus nog niet veel te weten gekomen. Maar we werden hartelijk ontvangen met een kopje groene thee in onze kamer. We liggen vannacht op tatamimatten (rieten matten die in elke tempel liggen), met daarop een dun matras oftewel futon. De wanden (want muren kun je het niet echt noemen) zijn van papier en voor de rest is alles van hout. Heel gehorig, maar ook heel bijzonder!! Morgenvroeg zijn we uitgenodigd voor het ochtend gebed, om 6u zal dat beginnen. Dat willen we natuurlijk wel meemaken, maar poeh wel een beetje vroeg! De meesten van jullie weten wel dat Maarten niet zo’n vroege vogel is, dus ben benieuwd hoe we dat gaan overleven! ;)

Omdat we nog niet alles hadden gezien zijn we na de thee nog even terug het dorpje ingegaan om nog wat te bezichtigen en te eten. We zijn naar de begraafplaats gegaan, deze is zo groot dat je er als een soort van park doorheen kunt lopen. Er staan ongeveer 200.000 tombes en sommige zijn al 1000 jaar oud. Het begraven worden op deze plek gebeurd niet zomaar, blijkbaar moet je een hoge status hiervoor hebben. Ondanks dat het natuurlijk geen leuke plek is, was het wel een hele mooie plek, en maakte de regen het wandelen door dit ‘park’ erg bijzonder! Aan het einde bevind zich de lantaarnhal (Toro-do). Hier hangen 11.000 lantaarns aan het plafond, omdat het al wat schemerde was ook dit een heel mooi beeld!

Terug in de tempel was het nog maar 18.30u, en wat doe je dan. Er was eigenlijk niet zoveel te doen dus zijn we maar wat gaan lezen en relaxen op ons kamertje. Ik ben nog even in het Japanse, warme bad geweest. Ook een hele ervaring, deze baden zijn namelijk verbonden aan een ritueel van eerst grondig wassen, zittend op een krukje, daarna afspoelen en dan het bad in. De baden zijn gescheiden voor mannen en vrouwen maar dus wel gedeeld, toch heel relaxt! En nu is het 21u en gaan we proberen te slapen. Het is erg stil om ons heen en morgen weer vroeg dag!

11 september

Jeetje wat was het vroeg, maar ondanks dat we niet met zoveel comfort hadden geslapen, hebben we toch best een goede nachtrust gehad! Dus op naar de ochtend ceremonie! Tja en hoe leg je dat nou uit…. Kort gezegd klonk het voor ons alsof de monniken de hele tijd liedjes aan het zingen waren. Liedjes waar wij echt helemaal niks van konden maken, het was misschien ook meer een ‘ge-hum, hum, hoem’ dan zingen. Daarnaast werd er een vuurtje gemaakt. Dat vuurtje werd aangestoken door wens-houtjes die mensen afgegeven hadden voor ‘good-karma’. Tijdens de ceremonie werd het vuurtje dus brandende gehouden en zo af en toe werd er ook nog op de gong geslagen. We werden uitgenodigd om een rondje te lopen door de ruimte waar we langs alle monniken liepen, een buiging maakte bij boeddha en heilig water ergens neer moesten zetten en weer buigen. Het klinkt vast allemaal best gek en moeilijk voor te stellen, dat snappen we heel goed want voor ons was het ook een hele aparte, maar wel bijzondere belevenis!

De ceremonie heeft ongeveer een uur geduurd, daarna hebben we onze spulletjes ingepakt en de kamer weer netjes opgeruimd. Toen was het tijd voor het ontbijt. We werden met nog een Nederlands stel en nog drie Australiërs in dezelfde ruimte uitgenodigd om deel te nemen aan het ontbijt. Een vegetarisch, half warm ontbijt met rijst, groente, tofu, soep en een broodje in bouillon (gokken we). Wat we precies hebben gegeten weten we nu eigenlijk niet, maar het smaakte best oké (al zullen we de volgende keer toch gewoon weer voor een broodje gaan). Tijdens het ontbijt kwam een Engelssprekende monnik bij ons zitten zodat we wat vragen konden stellen. Al gauw kwam er een gesprek op gang! Interessant en meteen een mooie afsluiting van ons bezoek en overnachting bij deze tempel. Al met al een bijzonder leuke ervaring, die we niet hadden willen missen in onze reis!

Omdat we vandaag een lange reis voor de boeg hadden (+/- 6 uur) zijn we meteen daarna op de bus gestapt om richting Takayama te gaan. Weer de mooie reis terug door het woud, in Kyoto onze bagage weer opgehaald en toen door naar Takayama. Takayama ligt in de Japans alpen. En ja, dit is vergelijkbaar met de alpen in Europa! Nog geen sneeuw gezien maar onderweg wel veel bergen, bruggen (waar de trein overheen ging) en een mooie rivier met veel en grote stenen erin! Daar zijn we rond 17u aangekomen in een heel knus hotelletje. In het Japans heet dit Minshuku. Het lijkt op een soort van B&B, heel leuk, netjes plekje waar we de komende twee nachten gaan verblijven :) Daarna hier in het stadje wat gaan eten, we hebben maar weer eens uitgepakt en genoten van Shabushabu met Hiba Beef (oftewel een soort van carpaccio van Japans zwart vee die 14 maanden zijn vet gemest) wat je zelf klaar mag maken in een kookpot die op tafel staat. Het kostte wel wat, maar dan heb je ook wat, het was echt heerlijk!!

Morgen gaan we Takayama verkennen op de fiets, weer eens een keer wat anders! En daarna vertrekken we zondag alweer naar onze één na laatste bestemming; Tokyo! Wat gaat de tijd toch snel en wat hebben we het nog goed, dus we praten nog niet over naar huis gaan want dat duurt nog zeker 10 dagen!!! :)

Tot het volgende verslag!

• 11 September 2015 - 21:45

Wie:

Nu hebben jullie dus echt een ervaring ondervonden die niet Europees was. Mooi om die ervaring te delen. Groet.